سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

زبانحال حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در برگشت به کربلا

شاعر : سیدپوریا هاشمی
نوع شعر : مدح و مرثیه
وزن شعر : فعولن فعولن فعولن فعول
قالب شعر : مربع ترکیب

از اول گـل هـر سخـن بود زینب            کـسـای روی پـنـج‌تـن بـود زینب

چنان مـادرش ممـتحـن بود زینب            بـدون تـبـر بت‌شـکـن بـود زیـنب


قـمر بـود زیـنب! گهـر بود زینب

و‌ مـمتـاز از هـر نظـر بود زینب

کسی مثل این آیه عـصمت ندارد            کـمآورده بـاشد؟ حـقـیـقـت نـدارد

به جز با حسین عشق خلوت ندارد            به‌ جز کربلا میل و رغبت ندارد

خوش است اینچنین‌ سر کند تا قیامت

بــرادر بــرادر کـنـد تـا قــیـامـت

گهر از دو چشمش چکیده چکیده            به اینـجـا رسـیـده خـمـیده خـمـیده

چه درد بـدی از کـشیده! کـشیـده!            صـدایـش‌ مـی‌آیـد بـریـده بــریــده

سـلام ای سـلـیـمـان بی‌خـاتـم‌ مـن

بغـل کـن‌ مرا بـاز هـم‌ محـرم من

بـه گـودال افــتـادی و مــادر آمـد            و با قلب صد پاره‌اش خواهر آمد

همینکه تورا بوسه زد لشگـر آمد            لباس تو با زحـمـت از تن درآمـد

نبرّید خنجر! به خونت وضو کرد

دلم زیر و رو شد تو را پشت و رو کرد

کـشـیـدنـد ما را به مـیـدان کـوفـه            گـذر کـردم از راه بــنـدان کـوفـه

نــمـودم رســوا شـغــالان کـوفــه            عجب غـربتی داشت زندان کوفه

به تـفـسـیـر قـرآن من اجـر دادنـد

سرت رفت بر نی مرا زجر دادند

مرا کـوچه ‌کوچه مرا خـانه خانه            مـرا بـا بـهــانـه مــرا بـی‌بـهــانـه

بـه زور لـگـد، سـیـلی و تـازیـانه            کـشـیـدنـد بـیـن گـذر وحــشـیـانـه

ربـاب تو را با‌ کـتک‌ می‌کـشیـدند

به ویـرانه ما سـرک‌ می‌کـشـیدنـد

نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و همچنین عدم رعایت توصیه‌های علما و مراجع تغییر داده شد، در بحث غارت معجرها دو نکته مهم باید مورد توجه قرار بگیرد ۱ـ موضوع غارت معجر بر فرض بر اینکه صورت گرفته باشد با آنچه متاسفانه بصورت عام در اشعار آورده می‌شود بسیار متفاوت است، لازم است بدانیم در عرب آن زمان قسمتی از حجاب زنان (معجر)، پارچه‌ای بوده که در مقابل صورت قرار می‌گرفته و این جزء حجاب بوده است؛ همچنان‌که هم اکنون نیز در عراق، عربستان و بسیاری از کشورهای اسلامی این‌گونه حجاب دارند، از این‌رو حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در خطبه‌اشان در مجلس یزید فرمودند: وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ؛ دختران سول خدا را با صورت باز، شهر به شهر در معرض دید مردم قرار دادی! لذا آنچه در غارت معجرها مطرح است حذف این روبند صورت‌ها بوده است نه اینکه نعوذ بالله اهل بیت کشف حجاب شده‌اند همچنان که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هم بر همین موضوع اشاره می‌کنند که خود این نیز مصیبت بسیار بزرگ و دردناکی است ۲ـ گفتن و یادآوری غارت معجرها حتی در حد همان روبند صورت شایسته و سزوار اهل بیت نیست!!!  آیا اگر خود ما روزی ناموسمان به هر دلیلی همچون باد و... برای لحظاتی نتوانند حجاب خود را حفظ کنند آیا دوست داریم که یکسره به ما متذکر شوند که در فلان روز چادر خواهر، مادر و یا همسرمان را باد برده و ....  آیا ما از تکرار این حرف ناراحت نمی‌شویم؟؟ پس به هیچ وجه شایسته نیست این فاجعۀ تلخ را حتی بر فرض صحت آن بازگو و تکرار کنیم!!!



بـه گـودال افــتـادی و مــادر آمـد            کـنار تو بی‌روسـری خـواهر آمد



بند زیر به دلیل مستند نبودن، تحریفی بودن مطالب و همچنین عدم رعایت توصیه‌های علما و مراجع حذف شد،



صدا می‌زدم که حرم رفت غارت            حرم رفت غارت، سرم رفت غارت



خدایا کمک معجـرم رفت غارت            به گوشم زد و زیورم رفت غارت



مرا خـولی بی‌حـیا آنچـنـان زد...



که از گوش‌هایم فقط خون می‌آمد



بیت زیر به دلیل انطباق بیشتر با روایات معتبر تغییر داده شد؛ زیرا براساس کتب معتبر تاریخی همچون: الفتوح ۵/۱۲۱؛ أمالی مفید ۳۸/۳۶۷؛ اللهوف ۱۳۰؛ مناقب آل ابیطالب ۴/۱۱۶؛ مَقْتَل خوارزمی ۲/۴۶؛ مُثیرُالأحْزان ۲۰۹؛ جلاءالعیون ۵۹۳؛ بحارالأنوار ج۴۵ صص ۱۰۹و ۱۶۴؛ منتهی‌الآمال ۴۸۵؛ قمقام ۵۱۶؛ نفس‌المهموم ۳۵۳؛ مقتل امام حسین ۲۲۳؛ مقتل مقرّم ۲۹۹؛ مقتل جامع ۲/۴۳  و.... در شهر کوفه مردم پشیمان شده و گریه زاری می‌کردند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین‌جا کلیک کنید.



مـرا دوره کـردنـد مـردان کـوفـه            عجب غـربتی داشت زندان کوفه



به تـفـسـیـر قـرآن من اجـر دادنـد            چـقـدر آشـنـاهـا مـرا زجـر دادنـد